Klienti se mě často ptají, jak s dětmi mluvit o penězích a kdy začít s výukou finanční gramotnosti. Za mě – čím dříve, tím lépe. Ale vždy úměrně věku.
Kdy začít? Klidně už v předškolním věku 3–4 let. Základními pojmy jako „kupovat“ nebo „šetřit“. Jednoduše při nákupech vysvětlujte, že zboží něco stojí a že rodiče musí na peníze pracovat.
Jak začít? Jednoduše. V obchodě zmiňte, že výměnou za peníze dostanete zboží. Později zkuste zdůraznit rozdíl mezi „potřebami“ a „choutkami“, tzn. vysvětlíte, proč pokaždé kupujete základní potraviny, ale ne vždy sladkosti.
Kapesné: Můžete s ním začít od školního věku. Stačí jen drobné částky, deset, dvacet korun, přiměřeně věku a potřebám dítěte. Je dobré vysvětlit, že pokud dítě peníze rychle utratí, nebude je mít na další věci, které by chtělo.
Vlastní účet: Dává smysl zhruba na druhém stupni, kdy už děti trochu rozumí základům fungování bank a mohou začít spravovat menší obnos peněz. Účet je výborným nástrojem k učení se o úrocích, poplatcích a pravidlech bezpečného zacházení s penězi v digitálním světě.
Co dětem říkat?
- Důležitost šetření: Děti by měly pochopit, že peníze nejsou neomezené a je důležité si část vždy odložit. Zkuste jim ukázat, jak si mohou peníze rozdělit na „utrácení“ a „šetření“.
- Hodnota práce: Vysvětlete, že peníze nejsou zadarmo. Spojte kapesné nebo odměny za drobné domácí práce, aby si uvědomily, že příjem vyžaduje úsilí.
- Důvěra v peníze: Zdůrazněte, že půjčování peněz nebo snadný přístup k nim (např. kreditní karty) může vést k zadlužení. Učte děti, že je lepší mít našetřeno, než si půjčovat.
Před čím děti varovat?
- Reklamy a impulzivní nákupy: Děti by měly vědět, že reklamy podněcují potřebu koupit něco, co vlastně nepotřebují. Učte je kriticky přemýšlet a vždy si promyslet, jestli danou věc skutečně potřebují.
- Dluhy a půjčky: I děti by měly vědět, že půjčky a dluhy mohou vést k problémům, pokud nejsou správně spravovány. Je důležité jim ukázat, že je lépe spořit než utrácet na dluh a vysvětlit rozdíl mezi dobrým a špatným dluhem.
S postupem věku a získáváním zkušeností dávejte dětem více volnosti. Kolem 12–15 let je můžete nechat samostatně rozhodovat o kapesném nebo malých nákupech, aby si osvojily odpovědnost za vlastní finanční rozhodnutí a zodpovídaly za chyby.
Finanční gramotnost je celoživotní proces a učit děti správně zacházet s penězi je investicí do jejich budoucího úspěchu.